بازی‌ رومیزی همیشه یکی از گزینه‌هایی است که در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها، بدون در نظر گرفتن تعداد افراد، سن، علاقه و یا حتی میزان آشنایی آنها با یکدیگر، همیشه یک گزینه سرگرم‌کننده برای هر جمعی است. از بازی های خانوادگی و بچگانه گرفته تا گزینه‌های دیگری که برای بزرگسالان جذاب‌تر باشند، ما در لیست زیر برای همه‌ی افراد یک بازی رومیزی مناسب در نظر گرفته‌ایم.

 

اما قبل از هرچیز باید بدانیم که چطور یک بازی رومیزی متناسب با جمع انتخاب کنیم؟

  1. بازی‌های رومیزی انواع مختلفی دارند. از بازی‌های آرام برای نشستن دور یک میز گرفته تا گزینه هایی که در طول بازی همه‌ی بازیکنان را مجبور به فعالیت فیزیکی می‌کنند. هنگام انتخاب بازی مورد نظر خود به مقدار فضای در دسترس و سلیقه‌ی بازیکنان توجه کنید.
  2. برخی از بازی‌ها رقابتی هستند و باید به این نکته توجه کنید که آیا می‌خواهید مهمانان خود را به چالش بکشید یا فقط می‌خواهید در کنار دوستان خود اوقات خوشی را سپری کنید؟ البته بسیاری از بازی ها ترکیبی از هر دو هستند، اما به طور کلی، آن دسته از بازی‌های رومیزی که نیاز به استراتژی و دانش زیادی دارند، رقابتی‌تر محسوب می‌شوند.
  3. بعضی از بازی ها را می‌توان حتی با دو بازیکن تجربه کرد در حالی که برخی دیگر نیاز به تعداد افراد بیشتری دارند. هنگام انتخاب بازی، تعداد افرادی را که میزبانی می‌کنید و همچنین سن بازیکنان را در نظر داشته باشید.

 

Codenames

بازی رومیزی Codenames

بازی Codenames یکی از محبوب‌ترین بازی‌های رومیزی است که به دلیل داشتن گیم‌پلی منحصر به فرد و اعتیاد آور، به شدت آن را توصیه می‌کنیم.

شما می توانید این بردگیم را با هر تعداد بازیکنی که 10 سال یا بیشتر سن دارند بازی کنید. مرحله اول تقسیم بازیکنان به دو گروه مختلف است. سپس دو تیم برای شناسایی ماموران خود، با کمک سرنخ‌های تک کلمه‌ای “Spymaster” به رقابت می‌پردازند.

یادگیری آسان، سرگرم کننده و مناسب بودن برای فعالیت گروهیCodenames  را به گزینه‌ای جذاب برای سرگرم شدن تبدیل کرده و اگر می‌خواهید فقط یک بازی رومیزی برای مهمانی بعدی خود انتخاب کنید، پیشنهاد ما Codenames است.

 

Ticket to Ride

بازی رومیزی Ticket to Ride

این بازی رومیزی یک بازی ماجراجویانه است که نیاز به تفکر انتقادی و طراحی استراتژی دارد. در نسخه بزرگسالان این بازی، قوانین کمی پیچیده‌تر هستند. هدف این بردگیم ساخت ریل قطار در سراسر آمریکای شمالی است و بازیکنانی که طولانی‌ترین قطار را بسازند، مسیرهای بیشتری تصاحب کنند و بیشترین تعداد ریل از یک شهر بزرگ به شهر دیگر را داشته باشند، امتیاز بیشتری دریافت می‌کنند.

وجود چندین استراتژی مختلف باعث می‌شود هر دور بازی هیجان منحصر بفردی داشته باشد و بازیکنان لذت بیشتری ببرند. بازی حدود 30 دقیقه طول می‌کشد، بنابراین زمان کافی برای چند دست بازی کردن در یک شب را خواهید داشت. همچنین این گزینه برای کسانی که عاشق بازی های استراتژیک هستند اما ممکن است حوصله بازی‌های پیشرفته‌تری مانند “ریسک” را نداشته باشند، انتخاب بسیار مناسبی است.

 

First Journey

بازی رومیزی First Journey

این بازی رومیزی نسخه ساده‌تری از بازی Ticket to Ride است. مشابه نسخه بزرگسالان، First Journey به تفکر انتقادی و طرح استراتژی نیاز دارد. اما این نسخه از بازی در واقع یک نقشه به روز شده با قوانین ساده‌تر است تا بازیکنان جوان‌تر را جذب کند. در First Journey باید پیش از بازیکنان دیگر کارت های قطار را جمع آوری، مسیرها را تصاحب و شهرها را به هم متصل کنید.

بازی زمانی پایان می‌یابد که یک بازیکن با تکمیل شش بلیط، بلیط طلایی را بدست بیاورد. این بازی بر اهمیت برنامه‌ریزی بلند مدت و نظارت دقیق بر پیشرفت خود و اطرافیانتان تاکید دارد. هر دور از این بردگیم حدود 30 دقیقه طول می‌کشد و یادگیری آن بسیار آسان است، اما به اندازه کافی جذاب و چالش برانگیز هست تا کودکان را به تجربه بازی‌های رومیزی علاقه‌مند کند.

 

Hive

بازی رومیزی Hive

وقتی میزبان کسی هستید که آشنایی کافی با یکدیگر ندارید، داشتن بازی‌های رومیزی که بتوانند یخ بین دو نفر رو آب کند امتیاز مثبت میزبانی محسوب می‌شود.

Hive یا کندو، یک بردگیم دو نفره عالیست که یادگیری آن نسبتاً ساده است اما شامل برخی استراتژی‌ها نیز می‌شود. این بازی از جهاتی شبیه به شطرنج است، اما به جای شوالیه‌ها، قلعه‌ها، وزیر و شاه، مهره‌های بازی حشرات یک باغ هستند.

هر بازیکن ارتشی از حشرات شامل مورچه‌ها، عنکبوت‌ها، ملخ‌ها و حشرات دیگر را کنترل می‌کند که وظیفه محافظت از ملکه را دارند. مثل شطرنج، هر مهره حرکت مشخص خود را دارد و بازیکنان در هر نوبت دو انتخاب دارند:

آنها یا می‌توانند با یک کاشی جدید از محل منابع خود بازی کنند یا یک کاشی موجود روی صفحه را جابجا کنند. هدف بازی این است که یک بازیکن، ملکه حریف را محاصره کرده و مانع از حرکت او شود.

 

Scythe

بازی رومیزی Scythe

اگر طرفدار بازی‌های رومیزی باشید حتما اسم بازی مهاجران کتان را شنیده‌اید. Scythe یک گزینه عالی برای طرفداران بازی مهاجران کتان است که به دنبال تجربه بازی‌های جدید در سبک ماجراجویانه و رقابتی هستند.

بردگیم Scythe در دهه 1920، در شهری در ناکجاآباد به نام “کارخانه” روایت می‌شود. بازیکنان نقش رهبران سقوط یافته‌ی کشورهای مختلف را بر عهده دارند و با تلاش برای جذب نیروهای جدید، جمع آوری منابع، ساخت زیرساخت‌ها با منابع مختلف، انتخاب چندین توانایی و یک هدف پنهان بازی را شروع می‌کنند.

برای انجام بازی، بازیکنان از کارتهای رویارویی و کارتهای جنگی برای حرکت در صفحه استفاده می‌کنند. در پایان، با توجه به دستاوردهای جهانی یک بازیکن امتیازات تعیین می شود و پس از انجام شش هدف مشخص توسط یک بازیکن، بازی به پایان می رسد. Scythe یک بازی استراتژیک است و برای کسانی که از جنبه روایی بازی مهاجران کتان لذت می برند تجربه‌ی یک بازی جدید در فضایی آشنا محسوب می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *