• موسیقی زبان مشترک بازی‌ها

    ده موزیک برتر بازی‌های ویدیویی

موسیقی همواره بخش مهمی از بازی‌ها بوده است. با پیشرفت صنعت بازی سازی این اهمیت به جایی رسید که  تصور بازی‌های ویدیویی بدون موسیقی غیر ممکن به نظر میرسید. لذتی که به واسطه‌‌ی یک آوای فوق العاده تمام وجودمان را فرا می‌گیرد و  احساساتمان را دو چندان می‌کند. ترسی که بدون موسیقی تاثیرش ناچیز می‌شود. اینها نمونه‌هایی از تاثیر بی چون و چرای موسیقی بر بازی‌های ویدیویی است. در اینجا ما چند تا از بهترین موسیقی بازی‌های ویدیویی را گردآوری کرده‌ایم و به آن میپردازیم.

موسیقی‌ بازی‌های رایانه‌ای نقش مهمی در فضاسازی بازی دارند. بدون شک خلق موزیک بازی کار ساده‌ای نیست و ترکیبی از آهنگ‌های مناسب می‌تواند سطح کیفیت بازی‌ها را دو چندان کند. نباید قدرت و تأثیر موسیقی را در بازی‌های رایانه‌ای دست کم گرفت.

به همین خاطر ما در استودیو اینسایتل تصمیم گرفتیم راجع به موزیک بازی‌ها و سازندگان آنها صحبت کنیم. از فضاسازی‌هایی که موسیقی بازی ایجاد می‌کند، حرف بزنیم و قسمتی از موزیک‌ها را بشنویم.

 

1. God of War 4

آهنگساز: بییر مک‌کری (Bear McCreary)

داستان بازی در ادامه سه بازی قبلی جریان دارد. حالا کریتوس (Kratos) صاحب فرزندی به اسم آترئوس (Atreus) شده است. ظاهراً از خشم همیشگی‌اش که دیده بودیم کمتر شده و جای خود را به یک غم و اندوه بزرگ داده که در رفتار کریتوس نمایان است. حال کریتوس در نقش پدری سخت‌گیر و دلسوز باید فوت و فن زندگی را به آترئوس بیاموزد و خطرهای احتمالی را از او دور کند. ماجراهای بازی در سرزمین‌های باستانی اسکاندیناوی و محل زندگی وایکینگ‌ها جریان دارد و خدایان North در این منطقه‌ی یخ‌زده، برفی و زیبا در انتظار شما هستند.

موسیقی زیبا و مرتبط با محیط بازی، یکی از ارکان موفقیت God of War محسوب می‌شود. مک گِرِی که وظیفه آهنگسازی بازی را به عهده دارد، سابقه‌ی ساخت موسیقی متن سریال‌هایی مانند Battlestar Galactica و The Walking Dead را هم در کارنامه‌ی خود دارد و موفق به کسب 3 جایزه امی نیز شده است.

مک کری، موسیقی God of War را با استفاده از موسیقی محلی، اساطیر، سازهای قومی نوردیک، نوشتار آوازی، و توسعه موضوعی کلاسیک ساخت. او میگفت که اگرچه قسمت های قبلی این بازی را دوست دارد، اما آنها را از نظر احساسی پویا توصیف نمی کند. با این حال، بر اساس حافظه‌اش از موسیقی بازی‌های قبلی، او از صداهای آن‌ها، مانند صدای طبل‌های بزرگ و سازهای برنجی الهام گرفته و آنها را برای محیط نوردیک دوباره بازسازی کرده است. موسیقی بازی شامل سازهای ارکستر، یک گروه کر ایسلندی، آوازهای بم مردانه، آوازهای قدرتمند زنانه، سازهای کوبه‌ای محلی و سازهای زهی نوردیک، مانند  Nyckelharpa و Hurdy-gurdy است.در نهایت مک کری موسیقی به شدت زیبایی را ساخت که می‌تواند به راحتی احساسات هر گیمری را برانگیزد. به همین دلیل است که از آن به عنوان یکی از بهترین موسیقی‌های متن صنعت بازی یاد می‌شود.

2. موزیک بازی  Dark Souls

آهنگسازان: یوکا کیتامورا (Yuka Kitamura) و موتوی ساکورابا (Motoi Sakuraba)

سری دارک سولز یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های صنعت گیم از جهات مختلف است. قصه‌ها و سخنان زیادی در این بازی وجود دارد که توجه پلیر را به خود جلب می‌کند. حس فوق‌العاده‌ای که موسیقی متن این بازی هنگام مبارزه با Boss Fight های عظیم و قدرتمند در پلیر ایجاد می‌کند شگفت‌انگیز است. موسیقی مکان امن شما که Firelink Shrine نام دارد بسیار مرموز و زیبا ساخته شده و بیشتر Boss Fight ها از موسیقی باشکوه اُپرا بهره می­برند، که حس و حالی حماسی دارد. چیزی که به موسیقی‌های بازی ابهت بیشتری می‌بخشد و به آن جلوه حماسی می­‌دهد آواهایی لاتین است که به آن “Ominous Latin Chanting” می­‌گویند. این امر در موسیقی‌های این بازی عضوی جدایی ناپذیر است. موسیقی متن هر کدام از قسمت‌های بازی به تنهایی یک شاهکار محسوب می‌شود که سری دارک سولز بخش بزرگی از موفقیت‌های خود را مدیون آنها می‌باشد. 

 3. موزیک بازی World Of Warcraft

نام موزیک: Lament of the Highborne، آهنگساز: Derek Duke

موسیقی متن بازی در واقع اثری حاصل همکاری مجموعه‌ای از آهنگسازان از جمله درک دیوک Derek Duke، گلن استفورد Glenn Stafford، نیل اکری Neal Acree و راسل براور Russell Brower است که زیر نظر  کمپانی معتبر بازی‌سازی بلیزارد (Blizzard) تهیه شده است. جهان این بازی گسترده است و از عمق و جذابیت‌های بی‌پایانی برخوردار است که یکی از عوامل محبوبیت این بازی است. ساخت موسیقی برای دنیای بزرگی مانند Warcraft کار واقعا سختی است و تیم سازنده موسیقی این بازی، به‌خوبی این ماموریت را انجام داده‌اند که باعث افزایش جذابیت‌های این بازی شده است. موسیقی این بازی برای هر مکان و هر قوم، تم مخصوص به خود را دارد و به‌ واسطه نزدیکی داستان وارکرفت به داستان ارباب حلقه‌ها، فضایی شبیه موسیقی متن فیلم ارباب حلقه‌ها، ساخته هاوارد شور (Howard Shore) دارد. موسیقی این بازی سرشار از فراز و فرودی است که هماهنگ با داستان بازی، تغییر می‌کند و شنونده را در طی کردن مسیر بازی همراهی میکند.

 4. موزیک بازی Red Dead Redemption2

آهنگساز: وودی جکسون (Woody Jackson)

این بازی یکی از زیباترین آلبوم‌های موسیقی متن را دارد. موسیقی متن Red Dead Redemption برنده‌ی بهترین موسیقی متن بازی 2018 اعلام شد. به صورت کلی موسیقی این بازی شامل 2 آلبوم است. آلبوم اول موسیقی متن، توسط آهنگساز برنده جایزه The Game Awards آقای وودی جکسون (Woody Jackson) و آلبوم دوم مربوط به قطعات باکلام توسط آرتیست‌های مختلفی گردآوری شده است. در مجموع حدود 110 آرتیست بر روی این مجموعه‌ها کار کردند که در نوع خود بی‌نظیر است. موزیک متن بازی مانند نسخه اولش از آهنگ‌های آقای انیو موریکونه (Ennio Morricnoe) آهنگساز معروف ایتالیایی الهام گرفته است. گستردگی نقشه بازی، برقرار کردن ارتباط احساسی بین کاراکتر اصلی بازی با مخاطب، توجه بی‌نظیر به جزئیات، همه و همه در کنار موسیقی شاهکار.

 5. موزیک بازی The Elder Scrolls V: Skyrim

آهنگساز: جرمی سول (Jeremy Soule)

اسکایریم یکی از تاثیرگذارین بازی‌های تاریخ در سبک خود است که توانست عنوان بازی سال ۲۰۱۱ را از آن خود کند. موسیقی این بازی همواره جزء بهترین موسیقی‌ها در دنیای بازی‌هاست و تم فوق العاده‌ی آن را تقریباً همه‌ی پلیرها می‌شناسند. دنیای اسکایریم یک دنیای فانتزی و پر از زیبایی با مناظر و چشم‌اندازهای خیره‌کننده است. اسکایریم جزء معدود عناوینی است که هر قسمتش شاهکار است. اما موسیقی متن این بازی بیشتر از هر چیزی شما را درگیر می‌کند و محیط زیبای بازی را به همراه داستان و فضای آن با هم هماهنگ می‌کند. موسیقی‌های اسکایریم به قدری تاثیرگذار هستند که حتی بدون در نظر گرفتن خود بازی یعنی صرفا با گوش دادن به موسیقی مجذوب آن می شوید. بی شک این موسیقی‌ها لحظات شگفت انگیزی را برای شما خلق می‌کنند.  

 6. موزیک بازی  Devil May Cry 5

آهنگساز: تیم آهنگسازی استودیو کپکام (Capcom Sound Team)

بازی Devil May Cry 5 دارای سه شخصیت متفاوت است که هر شخصیت‌ داستان و نبردهای مخصوص به خود را دارد. در نتیجه آهنگسازان برای ساخت موسیقی بازی باید به جزئیات هر شخصیت توجه زیادی می‌کردند تا برای هر مرحله و هر شخصیت موسیقی مناسب فضا خلق شود. معروفترین و شاید محبوب‌ترین موسیقی‌ این نسخه  Devils Trigger است که توسط Ali Edwards ساخته شده است. این موزیک در زمان عرضه حدود ۷ میلیون بار در وب‌سایت Spotify استریم شده است. این مجموعه دارای ۱۳۶ قطعه است که در قالب پنج آلبوم مختلف عرضه شده است.

7. موزیک بازی  The Last Of Us

آهنگساز: گوستاوو سانتائولایا (Gustavo Santaolalla)

موسیقی متن این بازی در دو بخش The Last Of Us و The Last of Us Volume2 است که مربوط به نسخه The Last of Us: Left Behind میباشد. که در مجموع شامل 55 قطعه موسیقی در سال‌های 2013 و 2014 منتشر شده است. یکی از دلایل معروف و محبوب بودن بازی، آهنگسازی فوق‌العاده‌ی آهنگساز آرژانتینی و برنده‌ی اسکار و سازنده موسیقی فیلم بابل، گوستاوو سانتائولایا (Gustavo Santaolalla) است. صدای ساز بومی آرژانتین با نام چارانگو در این مجموعه فوق العاده است. اثری تاثیرگذار که بخش مهمی از این عنوانِ ماندگارِ بازی‌های ویدئویی است.

 8. موزیک بازی Alan Wake

آهنگساز: پتری الانکو (Petri Alanko)

موسیقی بازی Alan Wake از سه آلبوم  Original Score  و یک آلبوم Limited Collector که از آهنگهای منتخب تشکیل شده است. یک آلبوم دیگر هم شامل آهنگهای Episode Specifics  بازی وجود دارد. سازنده اصلی موسیقی‌های Alan Wake برای ساخت این مجموعه در سال 2011 نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین Soundtrack در جشنواره BAFTA 2011 شد.

یکی از بهترین ترک‌های این مجموعه آهنگ “WAR” از گروه Poets of The Fall است. یکی از اتفاقاتی که جدای از جامعه گیمرها برای جامعه موسیقی هم بسیار جذاب بود حضور David Bowie به عنوان خواننده در چند قطعه از این مجموعه بود.

 9. موزیک بازی Assassin’s Creed: Revelations

آهنگساز:جاسپر کید (Jasper Kyd)

یکی از  بزرگترین امتیازات Assassin’s Creed قطعا موسیقی این سری بازی است. چرا که از اولین قسمت بازی، ما با موسیقی مجذوب کننده طرف بودیم و این جذابیت تا آخرین نسخه یعنی Valhalla ادامه داشت. موسیقی Revelations که بار دیگر با همکاری “جاسپر کید” ساخته شده است، انقلابی در این سری بود تا جایی که تریلر این بازی در Youtube در مجموع 53.4 میلیون بار دیده شده است. موسیقی نقش مهمی در این بازی ایفا میکند و روح تازه‌ای به آن می‌دمد. ترک‌های بازی در صحنه‌های تعقیب و گریز هیجان و در صحنه‌های عمیق و احساسی، حس آرامش را به گیمر القاء می‌کند. پایان بازی و موسیقی تیتراژ نیز اوج .هنر آهنگساز را به رخ میکشد 

10. موزیک بازی  Call of Duty: Modern Warfare2

 آهنگساز: هانس زیمر(Hans Zimmer) و لورن بالف (Lorne Balfe)

ششمین نسخه از بازی پرطرفدار Call Of Duty به قسمت دوم Modern Warfare اختصاص دارد. که در سال 2009 عرضه شد و رکورد پرفروش‌ترین و سریع‌ترین فروش تاریخ محصولات سرگرمی را شکست. حتی با احتساب فیلم‌ها از همینجا متوجه می‌شویم که با اثری غیر معمولی روبرو هستیم. پس انتظار شنیدن اسم هانس زیمر آهنگساز فیلم‌هایی چون Interstellar, No Time To Die و The Dark Knight را باید داشته باشیم. نبوغ زیمر بر کسی پوشیده نیست و موسیقی این بازی یک بار دیگر این را به همه ثابت میکند که با یک نابغه سروکار داریم. زیرا با صرف نظر از گرافیک و گیم‌پلی یا حتی داستان، عاملی که باعث شد تا این بازی به یک عنوان موفق و محبوب تبدیل شود، موسیقی‌های خاص و منحصر بفرد آن بوده‌ است. البته در اینجا نباید اسم  لورن‌بالف را نیز فراموش کنیم. چرا که در این مجموعه مانند چندین همکاری قبل، همکاری موفقی با زیمر داشته، که نقش مهمی در گیرایی این بازی و انتقال فضای آن به مخاطب داشته‌ است. در این مجموعه، هانس زیمر وظیفه‌ی نوشتن تم اصلی  را بر عهده دارد و لورن بالف آهنگسازی را انجام می‌دهد. تم آغازین این آلبوم یکی از تم‌های ماندگار تاریخ بازی‌های ویدئویی است که بارها در برنامه‌های دیگر سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفته است.

لیست بازی‌هایی که موزیک‌های جذاب دارند به همین‌جا ختم نمیشود و تعداد زیادی را می‌توان نام برد. شما موزیک کدام بازی را بیشتر دوست داشتید؟ موزیک بازی مورد علاقه‌تان را برایمان بنویسید. 

Solverwp- WordPress Theme and Plugin