زمانی که مایکل وینکلمن اثر EVERYDAYS: THE FIRST 5000 DAYS  را در قالب NFT و به قیمت 69 میلیون دلار به فروش رساند توجه بسیاری از هنرمندان را به NFT و ساز و کار آن جلب کرد تا جایی که معاملات مبتنی بر بلاکچین به عنوان آسان‌ترین و سریع‌ترین شیوه برای فروش آثار هنری دیجیتال شناخته شد. اما خرید و فروش آثار هنری به صورت دیجیتال و در قالب NFT هم چالش‌های خاص خود را دارد و ما در این مطلب، قصد داریم نکاتی که یک هنرمند برای فعالیت در NFT باید به آنها توجه کند را بررسی کنیم.

NFT یا توکن غیر قابل معاوضه چیست؟

توکن‌های غیر قابل معاوضه (Non-fungible token) دارایی‌های دیجیتالی هستند که می توانند حاوی اطلاعاتی باشند که کاربردها و ارزش‌های گوناگون دارند. اما تفاوت توکن‌های غیرقابل معاوضه با توکن‌های قابل معاوضه چیست؟ توکن‌های قابل معاوضه (Fungible) توکن‌هایی هستند که با هم قابل معامله شدن هستند و بهای آن‌ها ثابت می‌ماند. به عنوان مثال در حوزه‌ی رمزارز یک بیت کوین ارزشی معادل یک بیت کوین دیگر دارد و ارزش آن بدون توجه به صاحب یا تاریخچه‌اش ثابت است؛ اما داستان در مورد توکن‌های غیرقابل معاوضه کاملا متفاوت است و قیمت یک توکن NFT با هر توکن مشابه آن متفاوت است و ویژگی‎های فردی، یکتا بودن آنها را تعیین می‌کند. به عنوان مثال اگر من بلیط سینمای فیلم انتقام‌جویان را داشته باشم و فرد دیگری بلیط فیلم جنگ ستارگان، هر دو بلیط سینما داریم اما مشخصاً این دو بلیط غیرقابل تعویض هستند.

قوانین مالکیت در NFT

  • هنرمند: خالق اثر است و مالکیت اثر را در اختیار دارد.
  • خریدار: یک گواهی مالکیت مبتنی بر بلاکچین دریافت می کند که تمام مالکین قبلی نیز به او نشان داده می‌شوند.
  • ساز و کار: پلتفرم NFT در هر خرید و فروش کارمزد خود را دریافت می‌کند.

انتخاب بهترین پلتفرم NFT

ساز و کاری که توسط بازارهای NFT ارائه شده به هنرمندان اجازه می‌دهد تا هنر رمزنگاری شده را بدون دخالت دلال یا گالری به فروش برسانند. اما با بیش از 50 مکان برای استخراج و تجارت NFT، احتمال انتخاب پلتفرم اشتباه و سردرگم شدن وجود دارد. برخی از پلتفرم‌ها مثل Foundation و Nifty Gateway برای عضویت نیاز به دعوتنامه دارند و برخی دیگر مثل Rarible و Foundation قبل از انجام معاملات به تایید و احراز هویت کاربر احتیاج دارند. اکثر پلتفرم‌ها هزینه‌ای بابت خدمات دریافت می کنند. به عنوان مثال، Nifty Gateway پنج درصد به علاوه 0.30 دلار از هر فروش ثانویه را می‌گیرد. پلتفرم SuperRare سه درصد برای تمامی خریدها (پرداخت شده توسط خریدار) و پلتفرم Foundation نیز پانزده درصد کمیسیون دریافت می‌کند.

یکی از مزایای فروش آثار هنری دیجیتال از طریق فناوری بلاکچین در مقابل معاملات بازار سنتی هنری، حق امتیاز فروش مجدد خودکار است که به هنرمند بازمی‌گردد. گذشته از گنجاندن بند فروش مجدد در یک قرارداد (که ممکن است حتی قابل اجرا هم نباشد) فناوری بلاکچین از طریق قراردادهای هوشمند ، گزینه مناسبی مانند حق امتیاز فروش مجدد را ارائه می‌دهد. اکثر بازارهای NFT مانند SuperRare یا Foundation این فروش مجدد خودکار را در قراردادهای هوشمند خود قرار می‌دهند و حتی پلتفرم‌هایی مانند Nifty Gateway و Rarible  انعطاف پذیری بیشتری برای انتخاب سطح حق امتیاز فروش مجدد را ارائه می‌دهند.

کیف پول و امنیت در NFT

هنرمندان قبل از هر گونه خرید و فروش در پلتفرم‌های NFT باید کیف پولی مخصوص اتریوم داشته باشند. ارزهای دیجیتال ممکن است در کیف پول‌های نرم افزاری از طریق پلتفرم‌های تبادل آنلاین مانند Coinbase یا MetaMask یا کیف پول‌های سخت افزاری مثل یک فلش مموری ذخیره شوند. ثابت شده که کیف پول‌های سخت افزاری امن‌تر هستند زیرا در حالت آفلاین نمی‌توانند هک شوند.

هنرمندان باید بدانند که کدام کیف پول توسط پلتفرم انتخابی NFT آنها پذیرفته شده است. به عنوان مثال Foundation فقط از MetaMask استفاده می‌کند. همچنین توجه داشته باشید که هنگام انتخاب کیف پول رمزنگاری، به دنبال احراز هویت دو عاملی باشید و در زمان خرید ارزها از VPN استفاده کنید. 

NFT و کپی رایت

کپی رایت بستر مالکیت معنوی است و هنرمندان باید بدانند در مورد NFT چگونه از آن استفاده کنند. استفاده از تصاویر موجود در اینترنت و گنجاندن آنها در یک NFT اصلاً سخت نیست اما انجام این کار بدون تغییر و تحول اساسی ممکن است دردسرساز شود. یک توافق‌نامه صدور مجوز ممکن است از بسیاری از دردسرهای بعدی جلوگیری کند و فرصتی عالی برای همکاری با دیگر سازندگان بوجود آورد اما اگر بدون اجازه صریح توسط خالق تغییراتی در یک اثر هنری دیجیتال صورت بگیرد ممکن است منجر به دادخواهی شود و فرد متخلف باید ثابت کند که استفاده از آنها طبق قانون کپی رایت عادلانه است. هنرمندان باید توجه داشته باشند که خریدار NFT بدون توافقنامه کتبی صریح بین هنرمند و خریدار، حق تولید اثری مانند نسخه اصلی را ندارد. هنرمندان باید هنگام عضویت در پلتفرم‌های NFT قوانین و ضوابط آنها را به دقت مطالعه کنند زیرا بعضی از قوانین و ضوابط که غیرقابل تغییر هم هستند ممکن است مورد تایید آنها نباشد.

بازار و آینده‌ی NFT

ارزش بازار NFT در حال حاضر نزدیک به 445 میلیون دلار است و Nifty Gateway رهبر فعلی بازار در فروش است. بسیار مهم است که اصطلاحات مختلف را بفهمیم، بستر مناسب را انتخاب کنیم و متخصصان آگاهی که بتوانند به ما مشاوره بدهند را پیدا کنیم. به برند و ارزش‌های جامعه وفادار بمانید، آزمایش کنید و در جستجوی آنچه که برای شما و کلکسیونرها جذاب است باشید.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *