کوجیما و صنعت بازی سازی

هیدئو کوجیما و صنعت بازی سازی مدرن

این تفکر کوجیمای پر حاشیه و البته خلاق صنعت بازی‌های ویدیویی است. او در تمام سه دهه‌ای که در این صنعت فعالیت داشته، به داستان سرایی و خلق لحظات سینمایی در بازی‌هایش پرداخته. که همین امر باعث شده تا کمک بسزایی به این صنعت، چه از لحاظ روند داستانی بازی و چه از لحاظ تکنولوژی‌های استفاده شده کند. در این مقاله سعی داریم تا با او و تاثیرش در این حوزه بیشتر آشنا شویم.

درباره‌ی هیدئو کوجیما بیشتر بدانیم

کوجیما یکی از تاثیرگذارترین خالقان بازی‌های ویدیویی تاریخ است. او طراحی بازی‌های ویدیویی را در زمانی شروع کرد که صنعت بازی هنوز نسبتاً جدید بود و بسیاری از دوستان و همکارانش او را از کاوش در این آب‌های آزمایش نشده منصرف کردند. اگرچه کار اولیه‌ی او پر از ایده‌های رد شده بود، اما او در برابر مخالفان ایستادگی کرد و به معاونت رئیس یکی از بزرگترین شرکت‌های انتشار بازی در جهان یعنی کونامی تبدیل شد.

او حرفه‌ی طراحی بازی خود را با کونامی آغاز کرد و پس از مدت نسبتا کوتاهی استودیو بازی سازی خودش را  زیر نظر کونامی تاسیس کرد. کوجیما اولین موفقیت خود را زمانی به دست آورد که عنوان METAL GEAR را به یک بازی مخفیانه‌تر تغییر داد، که شروع یک ژانر جدید در ویدئوگیم و موفقیت‌های وی بود.

کوجیما قبل از شروع حرفه‌اش در این صنعت، به نویسندگی و کارگردانی فیلم علاقه داشت. این تأثیر سینمایی به بازی‌های او کمک کرد تا الهام‌بخش نسل بعدی طراحان، در دنیای نسبتاً جدید بازی‌های ویدیویی باشد. کات سین‌ها و داستان‌گویی پیچیده‌ی او در بازی‌هایش بسیاری دیگر از طراحان را تشویق کرد تا راه خلاقانه‌اش را دنبال کنند.

هیدئو از کودکی تا نوجوانی

هیدئو کوجیما متولد 24 آگوست 1963 در ستاگایا ژاپن است. مدت کوتاهی پس از تولد او، خانواده‌اش به غرب ژاپن نقل مکان کردند. او در 13 سالگی پدرش را از دست داد که همین اتفاق باعث انزوا طلبی او و روی آوردن به سرگرمی‌های انفرادی شد.

هیدئو از نوجوانی دوست داشت که نویسنده و تصویرگر شود. اما با مخالفت شدید خانواده و اطرافیان مواجه شد. چرا که معتقد بودند باید کاری با ثبات‌تر و امن‌تر پیدا کند. او با پافشاری داستان‌های کوتاه خود را برای مجلات ژاپنی می‌فرستاد، ولی هیچ کدام چاپ نمی‌شدند.

کوجیما سال 1982 وارد دانشگاه اقتصاد شد. او همچنان زمان زیادی از وقت خود را به بازی‌های ویدیویی اختصاص می‌داد. بازی‌هایی که در آن زمان پدیده‌ای نو بودند و زیاد به آن توجه نمی‌شد. سرانجام در سال چهارم دانشگاه، او برای اولین بار ایده‌ی طراحی بازی‌ ویدیویی خود را مطرح کرد که با شوکه شدن هم سن و سالان خود مواجه شد.

هیدئو کوجیما، از حرف تا عمل

شروع فعالیت حرفه‌ای هیدئو کوجیما

شروع فعالیت حرفه‌ای کوجیما

ایده‌های کوجیما با مخالفت‌های بسیاری روبرو میشد و مورد توجه هیچ ناشری قرار نمی‌گرفت. سرانجام در سال 1986، توسط ناشر MSX که نوعی کامپیوتر خانگی بود، به عنوان طراح و برنامه‌ریز در بخش کامپیوترهای خانگی KONAMI استخدام شد.

کوجیما فردی خلاق با قدرت تخیل بالا بود، در حالیکه در بخشی که کار می‌کرد این مهارت‌ها چندان به کارش نمی‌آمد. بنابراین تلاش کرد تا به بخش نینتندو منتقل شود. در ابتدا اکثر ایده‌های او رد میشد، اما زمانی که از او خواسته شد پروژه‌ای به نام METAL GEAR را شروع کند، به موفقیت بزرگی دست یافت.

یکی از چالش‌های او در آن زمان، مشکلات مربوط به سیستم مبارزه‌ در بازی‌ها بود. مسئله‌ای که هنگام رویارویی شخصیت بازی با کاراکترهای دیگر به صورت باگ برای سیستم‌های آن زمان و بازی سازان ایجاد می‌شد. این مشکل با راهکاری خلاقانه، یعنی تمرکز بر  بازی مخفیانه، بجای درگیری کاراکترها با هم، آنها را برطرف کرد.

موفقیت بازی ویدئویی METAL GEAR

Metal Gear

METAL GEAR حاصل همکاری کوجیما با کونامی

اولین قسمت META GEAR در سال 1987 منتشر شد. قهرمان اصلی بازی، Solid Snake یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های بازی در زمان خودش بود. کوجیما برای ساخت بازی‌های METAL GEAR و SNATCHER، از فیلم‌های هالیوودی موفق آن زمان الهام میگرفت، که در نوع خود منحصر به فرد بود.

در طول دهه 90 میلادی کوجیما شروع به توسعه‌ی پروژه‌های خود برای KONAMI MSX2 کرد و همزمان به ساخت ادامه METAL GEAR نیز پرداخت. در سال 1998 با انتشار METAL GEAR SOLID برای پلی استیشن، مورد توجه اهالی صنعت بازی قرار گرفت و به شهرت زیادی رسید.

او دهه‌ی جدید را با دنباله‌ای از MGS آغاز کرد، که یکی از موفق ترین و مورد انتظارترین بازی‌های آن زمان بود. کوجیما موفقیت‌های خود را در سال 2001 با عرضه چندید دنباله‌ی بازی ویدیویی و انیمه Zone Of Enders  ادامه داد. و در سال 2011 به عنوان معاون Konami Digital Entertainment انتخاب شد، که یک ترفیع خوب برایش حساب می شد. چرا که میتوانست با دستی بازتر به عنوان ناشر بازی فعالیت کند.

درگیری کوجیما “KOJIMA” با کونامی “KONAMI”

کوجیما با کونامی درگیر میشود

سرانجام در سال 2015 و در طول  ساخت بازی METAL GEAR 5 کوجیما به مشکلات زیادی با کونامی برخورد. آنها وارد جنگ قدرت شدند و اختیارات کوجیما روز به روز کمتر میشد. تا جایی که خودش شبیه به یک کارمند ساده رفتار می‌کرد و معتقد بود اگر قرار باشد کارش خلاقیتی نداشته باشد، دلیلی برای ادامه‌ی همکاری نمی‌بیند. برخی از منتقدین کوجیما معتقدند، او با شایعه‌ی جدا شدن از کونامی، باعث تشویش اذهان عمومی علیه این شرکت شد و مسیر خودش را برای معروفیت و ورود به جهان بازی ویدیویی به صورت مستقل باز کرد. کوجیما اعلام کرده بود، کونامی فقط به دنبال سود خودش است تا چیز دیگر.

شاید بزرگترین ضربه‌ی این جنگ را طرفداران بازی‌های ویدیویی خوردند. چرا که در پایان سال 2015 کوجیما از کونامی جدا شد و به همین خاطر نسخه‌ی جدید بازی سایلنت هیل (SILENT HILL) هرگز ساخته نشد.

استودیو بازی سازی کوجیما

KOJIMA PRODUCTIONS

Kojima Productions

کوجیما پس از جدایی از کونامی به صورت مستقل مشغول به کار شد. او استودیوی خودش، یعنی کوجیما پروداکشنز را در سال 2005 زیر نظر کونامی تاسیس کرده بود. در همان ابتدای فعالیت مستقلش، اعلام کرد که با سونی مشغول ساخت بازی جدیدی است. حاصل این همکاری، بازی پر سر و صدایی به اسم DEATH STRANDING شد.

Death Stranding

بازی در آخرالزمان

Death Stranding

سرانجام بعد از چهار سال، Death Stranding در سال 2019 برای پلی استیشن 4 معرفی شد. این بازی ویدیویی سر و صدای زیادی به پا کرد. تمام گیمرهای دنیا به دو دسته‌ی عاشقان و مخالفان این بازی تقسیم شدند و این درگیری تا همین امروز ادامه دارد.

Death Stranding داستان آمریکای از بین رفته و زیستن در دنیای آخرالزمانی است. آمریکایی که به واسطه‌ی موجوداتی از جهان‌های موازی اکثر موجودات زنده‌اش از جمله انسان‌ها، از بین رفته‌اند. فقط برخی افراد، با پشت سر گذاشتن اتفاقات و حوادث به بقا ادامه دادند. و حالا خود را موظف به بازسازی آمریکا و تداوم نسل بشر می‌دانند. شخصیت اصلی بازی یعنی Sam Porter Bridges از طرف رئیس جمهور وقت آمریکا ماموریت دارد تا جمعیت‌های باقی مانده را از شرق تا غرب آمریکا به هم متصل کند. چرا که آن‌ها معتقدند انسان‌ها با ایستادگی و همبستگی می‌توانند از پس این مشکلات بر بیایند.

هیدئو کوجیما؛ خوب، بد، زشت

برخی معتقدند، دوران اوج کوجیما تمام شده و او تبدیل به یک ستاره‌ی رو به افول شده است. برخی دیگر معتقدند که او همچنان خلاق است و شاهکار خلق میکند. دسته‌ای دیگر وجود دارند که میگویند هیدئو کوجیما از ابتدا با بازی رسانه‌ها خودش را مطرح کرده است و ساخت بازی‌هایش چندان تاثیری در معروفیت او در جهان بازی‌های ویدیویی ندارد.

در این مقاله قصد نداریم تا به یک نتیجه‌ی واحد راجع به شخصیت و تخصص هیدئو کوجیما برسیم. قصد بر این است که از هیدئو کوجیما به عنوان یک کارگردان مطرح در حوزه بازی‌های ویدیویی بیشتر بدانیم. زیرا چیزی که نمیشود منکرشد، تاثیر او بر صنعت بازی و تلاش برای پیشرفت آن بوده است. این تلاش در زمانی اتفاق افتاده که کسی به پیشرفت این صنعت معتقد نبوده است. بنابراین می‌توان، دست کم او را به عنوان مشوق و الگو برای جوانانی که دوست دارند در این عرصه فعالیت کنند ولی آینده‌ای برای خود متصور نمی‌شوند در نظر گرفت.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *