در سال‌های اخیر صنعت بازی‌های ویدیویی و بازار بازی‌های موبایل به یکی از ارزشمندترین صنایع در سطح جهان تبدیل شده است. در سال 2020 ارزش صنعت بازی بیش از مجموع صنایع فیلم و ورزش در آمریکای شمالی شده است. اینکه بازی‌های ویدیویی چطور به این مرحله رسیده‌اند، ترکیبی از عوامل مختلف بوده است. اما یکی از مهمترین دلایل جهش عظیم این صنعت که در سالهای اخیر اتفاق افتاد، شیوع کرونا و قرنطینه سراسری بود که باعث شد تا هر کنسول به بهترین وسیله سرگرمی در خانه تبدیل شود. با این حال، رشد صنعت بازی به همینجا ختم نشده و همچنان در حال ادامه است؛ مخصوصاً حالا که شرکت‌های سازنده بازی آرام آرام در حال ورود به بازار جدیدی هستند که سود بیشتری از آن دریافت می‌کنند: بازار بازی‌های موبایل.

 

بازار بازی‌های موبایل بزرگتر از همیشه!

بازی‌های موبایل 50 درصد سود بازی‌های ویدیویی را در سال 2020 به خود اختصاص داده‌اند و دلایل این اتفاق کاملا واضح هستند. تعداد افرادی که حداقل یک تلفن هوشمند دارند به مراتب بیشتر از افرادیست که دارای کنسول هستند و این یعنی یک بازار جدید با فرصت‌های جدید و قابلیت رشد بیشتر. در حال حاضر اکثر بازی‌های موبایل موجود از یک فلسفه طراحی مشابه پیروی می کنند: ساخت یک بازی رایگان، قابل پخش، اعتیاد‌آور و با قابلیت معاملات کوچک درون برنامه‌ای. کافیه به بازیکنان انگیزه بدهید تا پول واقعی خود را برای بازی کردن خرج کنند و آنها این کار را خواهند کرد. با اینکه این فلسفه منجر به ساخت بازی‌های موبایل زیادی شده است. اما اکثر این بازی‌ها در عین سودآور بودن، بسیار کم عمق هستند.

Square Enix سازنده چندین عنوان Final Fantasy است که برخی از آنها محبوب نیستند اما برخی دیگر به دلیل خلاقیتشان مورد استقبال خوبی قرار گرفته‌اند و همین باعث امیدواری و انگیزه برای ورود به عرصه ساخت بازی‌های موبایل می‌شود.

پتانسیل عظیمی که در بازار بازی‌های موبایل وجود دارد، برای سالها پنهان و دور از توجه بوده است اما در سالهای اخیر بسیاری از غول های صنعت شروع به شناسایی و استفاده از آن کرده‌اند. شرکت الکترونیک آرتز (EA)، بازی Simpsons Tapped Out را در سال 2012 منتشر کرد و تا سال 2013 موفق به کسب 100 میلیون دلار درآمد از آن شد. شرکت Square Enix سازنده چندین عنوان Final Fantasy است که برخی از آنها محبوب نیستند اما برخی دیگر به دلیل خلاقیتشان مورد استقبال خوبی قرار گرفته‌اند و همین باعث امیدواری و انگیزه برای ورود به عرصه ساخت بازی‌های موبایل می‌شود.

موفقیت نینتندو در بازار بازی‌های موبایل

مطمئنا شما هم موفقیت Pokemon Go در بازار بازی‌های موبایل را در ابتدای انتشارش به یاد دارید، عنوانی که همچنان با بروزرسانی‌های منظم و داشتن یک جامعه مخاطب از بازیکنان هاردکور، در سال 2020 یک میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند. این موفقیت احتمالا همان دلیلی بود که باعث شد نینتندو تمرکز بیشتری بر روی بازی‌های موبایل داشته باشد. از زمان انتشار Pokemon Go در سال 2016، این شرکت عناوین Super Mario Run ،Fire Emblem Heroes ، Animal Crossing Pocket Camp، Dr. Mario World و Mario Kart Tour را منتشر کرده است. اما به غیر از Fire Emblem که بیش از 500 میلیون دلار سودآوری داشت، باقی این عناوین نتوانستند به محبوبیت و موفقیت Pokemon Go دست پیدا کنند.

 

مطمئنا شما هم موفقیت Pokemon Go در بازار بازی‌های موبایل را در ابتدای انتشارش به یاد دارید

ورود نینتندو به بازار بازی‌های موبایل نتایج مختلفی برایشان به همراه داشت و در حال حاضر شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه در آینده فعالیت کمتری در آن خواهند داشت. اما با این حال، همکاری اخیرشان با Niantic که یک شرکت توسعه دهنده تلفن‌های همراه است، حاکی از آن است که نینتندو به طور کامل از این بازار خارج نخواهد شد. تجربه حضور نینتندو در بازار بازی‌های موبایل با وجود نتایج مختلفی که به همراه داشت، در مجموع همچنان یک موفقیت برای این شرکت به شمار می‌رود و این تنها یک نمونه از پتانسیل بکر و دست نخورده‌ی بازار بازی‌های موبایل است. یک مورد هیجان‌انگیز و مورد انتظار دیگر در بخشی از مصاحبه جیم رایان، مدیر عامل پلی استیشن با وبسایت IGN به چشم می‌خورد.

چرا پلی استیشن باید وارد بازار بازی‌های موبایل شود؟

جیم رایان، مدیر عامل پلی استیشن در مصاحبه با وبسایت IGN در مورد ورود پلی استیشن به بازار بازی‌های موبایل صحبت کرده: “ما در حال بررسی بازار بازی‌های موبایل برای حضور احتمالی برخی از فرنچایزهای اختصاصی PlayStation هستیم، پس منتظر خبرهای خوبی از طرف ما باشید.” البته هنوز مشخص نیست که کدام فرنچایزها بخشی از این برنامه‌ها و آزمایشات موبایلی خواهند بود یا اینکه قرار است پروژه‌ها چطور شکل بگیرند، اما انتظار می‌رود که در آینده، به عنوان بخشی از هدف “استقبال از میلیون‌ها گیمر جدید به خانواده پلی استیشن”، تجربه بیشتری از محصولات پلی‌استیشن بر روی پلتفرم تلفن‌های همراه داشته باشیم.

آیا عناوین اختصاصی سونی واقعا می‌توانند با بازی‌هایی مانند Super Mario، Pokemon Go یا Fire Emblem رقابت کنند؟

اینکه چرا پلی استیشن به سرمایه گذاری در بازار موبایل علاقه‌مند شده کاملا منطقی به نظر می‌آید. این بازار پتانسیل عظیمی برای پول سازی دارد، اما به نظر می رسد که PlayStation برای بارگذاری بازی‌ها در تلفن‌های همراه، شبیه به روشی Nintendo عمل کرده است، به قدرت آی‌‌پی‌های خود متکی است. با نگاهی به تاریخچه نینتندو، آنها واقعاً با Pokemon Go و Fire Emblem دو موفقیت بزرگ در بازار موبایل کسب کردند. آیا عناوین اختصاصی سونی واقعا می‌توانند با بازی‌هایی مانند Super Mario، Pokemon Go یا Fire Emblem رقابت کنند؟ عناوین نینتندو نه تنها با بازی‌های اختصاصی سونی، بلکه با بیشتر بازی‌های موبایل دیگر نیز در یک سطح نیستند. در حقیقت طرفداران از تجربه Final Fantasy یا The Simpsons بسیار بیشتر از بازی کردن Uncharted یا God of War بر روی تلفن‌های خود استقبال می‌کنند.

پلی استیشن بازار بازی‌های موبایل را متحول می‌کند؟

فرمول ساخت بازی‌های موبایل بسیار ساده و تا حد زیادی متکی به خرج کردن پول برای برنده شدن است. این شیوه‌ی سطحی اما موثر، همان چیزی است که باعث می شود این بازی ها به همان اندازه که انتظار می‌رود سودآوری داشته باشند و به همین دلیل است که در نهایت حتی بازی‌های تکراری و فاقد جذابیت هم سودآور هستند.

اما اگر شرکت جدیدی وارد بازار شود و آن را تغییر دهد چطور؟ اگر پلی استیشن وارد شود و سعی کند از کارهایی که سایر شرکت‌ها انجام داده‌اند تقلید کند، ممکن است سود خوبی کسب کند، اما هرگز به موفقیت بزرگی که به دنبال آن هستند دست پیدا نمی‌کند. با این حال، اگر آنها وارد بازار شوند و داستان‌های جذابی را که هزاران بار دانلود شده‌اند را ارائه دهند، می‌توانند از این بازار کاملا به نفع خود استفاده کنند.

اگر پلی استیشن وارد بازار بازی‌های موبایل شود و سعی کند از کارهایی که سایر شرکت‌ها انجام داده‌اند تقلید کند، ممکن است سود خوبی کسب کند، اما هرگز به موفقیت بزرگی که به دنبال آن هستند دست پیدا نمی‌کند

 

بازی‌های موبایل وقتی خلاقانه و متفاوت باشند می‌توانند گروهی از افرادی که اصلاً بازی نمی‌کنند را هم جذب کند. رایان گفت که بخشی از اهداف او از ورود به بازار جدید، آوردن افراد جدید به “خانواده PlayStation” است و بهترین راه برای این كار ساخت بازی‌های با کیفیت و خلاقانه است، نه فقط بازی‌های سودآور. اگر سونی تنها یک سری بازی مشابه عناوین نینتندو و فقط برای رقابت با این شرکت عرضه کند، تعجبی نخواهد داشت که در چندسال آینده شاهد تاکید کمتر این غولهای صنعت بازی‌های ویدیویی در پلتفرم موبایل باشیم.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *