شبکه‌های اجتماعی می‌توانند تأثیرات مثبتی در جامعه داشته باشند، اما مانند اکثر موارد در زندگی جنبه‌های منفی هم در آنها دیده می‌شود. در این مقاله سعی کردیم برخی از تأثیرات منفی شبکه‌های اجتماعی بر جامعه را بررسی کنیم و ببینیم رفتار ما و زمان‌هایی که در توییتر و اینستاگرام می‌گذرانیم چه تاثیری بر روی ما و دیگر افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی دارد.

شبکه‌های اجتماعی دوستی‌های واقعی را کمرنگ می‌کند

قبل از ورود شبکه‌های اجتماعی، دوست پیدا کردن خیلی راحت بود؛ اگر مدتی با شخصی معاشرت می‌کردید و خوش می‌گذراندید او دوست شما محسوب میشد، اما حالا اینفلوئنسر اینستاگرامی یا یوتوبری که تمام ویدیوهایش را می‌بینید یا فالوئر توییتر شما که روزمره‌های شما را لایک می‌کند به عنوان دوست خود می‌شناسید اما آیا آنها هم شما را دوست خود می‌دانند یا شما فقط ابزاری برای موفقیت و لایک و بازید بیشتر هستید؟ فالوئر زیاد، لایک بیشتر و پرسونال برندینگ خوب هستند، اما هرگز فراموش نکنید که دوستان واقعی شما چه کسانی هستند!

 

شبکه‌های اجتماعی نیاز به جلب توجه را تشدید کرده‌اند

جلب توجه قبلاً ناخوشایند بود، اما برای موفقیت و دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی یک پیش فرض محسوب می‌شود. نیاز به دیده شدن و جلب توجه تا جایی پیش رفته که به اشتراک گذاشتن تک تک لحظات زندگی شخصی با عکس گرفتن و توییت کردن تبدیل به یک شغل شده است! ما اجازه دادیم بلاگرها با جلب توجه و به اشتراک گذاشتن جزییات زندگی خود تبدیل به افراد معروف و تاثیرگذار شوند و از راه تبلیغات درآمد هنگفتی به دست بیاورند!

 

شبکه‌های اجتماعی ما را کم حوصله کرده است

محدودیت کاراکتر در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و عناوین درشت ولی کوتاه در اینستاگرام کاری با ما کرده که دیگر حوصله‌ی مطالعه مقالات بلند و یا حتی کتاب را نداریم! به لطف چرخش گسترده اطلاعات و بمباران خبری، هیچ کس دیگر برای خواندن و درک کامل وقت نمی‌گذارد. انگار خواندن مطالب بلند دیگر از مد افتاده و همه فقط به عناوین توجه کرده و بر همین اساس مطالب را به اشتراک می‌گذارند و نظرات خود را اعلام می‌کنند.

 

شبکه‌های اجتماعی بهره‌وری را کاهش می‌دهند

وقتی تمام شبکه‌های اجتماعی در لپتاپ و گوشی و در چند سانتری متر شما در دسترس هستند چطور میشه تمرکز کرد و کار کرد؟ درسته که هیچ فرمول ثابتی برای مفید بودن و کار کردن وجود ندارد، اما همه می‌دونیم که حواس پرتی برای بهره‌وری بسیار مضر است و در دنیای کنونی رسانه‌های اجتماعی بزرگترین حواس پرتی هستند. وسوسه‌ی چک کردن توییتر یا اینستاگرام همیشه با شماست و به یکباره می‌بینید که زمان زیادی را صرف دیدن ویدیو، عکس یا مطالعه توییت‌ها کرده‌اید. بهره‌وری و مفید بودن به انسان حس خوبی ‌می‌دهد و عملکرد طبیعی جامعه کمک می کند و شبکه‌های اجتماعی قاتل زمان و مفید بودن هستند.

 

شبکه‌های اجتماعی حریم خصوصی را بی معنی کرده‌اند

شاید بزرگترین تاثیر منفی که شبکه‌های اجتماعی بر زندگی ما گذاشته‌اند از دست دادن حریم خصوصی باشد. وقتی برای ثبت نام در هر شبکه اجتماعی اسم، تاریخ تولد و مکان زندگی خود را در اختیار آنها قرار می‌دهیم حریم خصوصی ما با سرعتی خارق العاده از بین می‌رود. بعد از مدتی فعالیت لیست علاقه‌مندی‌ها و چیزهایی که دوست نداریم، مکان‌هایی که می‌رویم و افراد مهم زندگی ما در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی و بازاریاب‌ها قرار می‌گیرد! بهترین راه این است که تا حد ممکن اطلاعات شخصی خود را به اشتراک نگذاریم و در  شبکه‌های اجتماعی که درخواست اطلاعات مهم و محرمانه دارند فعالیت نکنیم.

 

شبکه‌های اجتماعی ایجاد مزاحمت را راحت‌تر کرده‌اند

قلدرها همه جا هستند اما شبکه‌های اجتماعی و امکان ناشناس ماندن قدرت قلدرها را چند برابر کرده است! از زیر پست مسی گرفته تا بازیگرهای معروف؛ قلدرها بدون این که شناسایی بشوند در حال اذیت، مسخره کردن و فحاشی هستند. قلدرهای آنلاین ترسوتر از قلدرهایی هستند که رو در رو با آنها روبرو خواهید شد و اگر ناشناس بودن آنها از بین برود ، تمام شجاعتی که پشت صفحه گوشی از خود نشان می‌دهند جایش را به ترس و پشیمانی می‌دهد. متاسفانه شبکه‌های اجتماعی افراد خوش اخلاق را تبدیل به افراد بسیار تند و زننده کرده و این فرصت را در اختیار آنها قرار داده تا قسمتی از شخصیت خود که قبلاً جرأت بروز آن را نداشتند با عکس و اسم ناشناس به نمایش بگذارند.

 

شبکه‌های اجتماعی را کنار بگذاریم؟

جواب این سوال بستگی به خود شما دارد. شبکه‌های اجتماعی همانقدر که می‌توانند مفید باشند و زندگی را برای ما راحت‌تر کنند به همان میزان می‌توانند برای ما مضر باشند و انتخاب با ماست که چقدر و به چه شکل از آن‌ها استفاده کنیم. با مدیریت زمان و استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای پیشرفت و آموزش و همچنین حفظ حریم شخصی می‌توانیم شبکه‌های اجتماعی را به محلی برای یادگیری و رشد خود و تمامی افراد جامعه تبدیل کنیم.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *