تلویزیون بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ماست که دیگه برای ما عادی شده، اما تلویزیون رنگی که هم اکنون در حدود 1.7 میلیارد دستگاه از آن وجود دارد مراحل تکاملی بسیاری را طی کرده تا به امروز و کیفیت‌های خارق‌العاده‌ی فعلی برسد.« تلویزیون‌ رنگی بعد جدیدی به صنعت سرگرمی اضافه کرد و تلویزیون را به عنوان یک یک رسانه‌ی اجتماعی و آموزشی معرفی کرد» این صحبت‌های ژنرال دیوید سارنوف، رئیس آزمایشگاه‌های  RCA بود، شرکتی که به عنوان یکی از بزرگترین مجوعه‌ها در زمینه تحقیق و آزمایش تکنولوژی‌های ویدیویی فعالیت می‌کرد. آزمایشگاه موسسه تحقیقاتی استنفورد که به اختصار به اون SRI گفته می‌شه در کنار RCA که دیگر بخشی از SRI بود نقش اساسی در پیشرفت و شکل‌گیری تلویزیون‌های رنگی داشتند. می‌خواهیم ببینیم SRI و RCA چطور توانستند رویای دیدن رنگین کمان در تلویزیون‌ را به واقعیت تبدیل کنند؟

 

تلویزیون رنگی و اولین تلاش CBS

اوایل سال 1940 اولین تلاش برای تولید تلویزیون رنگی توسط شبکه CBS صورت گرفت. سیستمی که در آزمایش CBS طراحی شده بود بر اساس چرخش دیسک بود ولی چند مشکل اساسی داشت که باعث شد این پروژه ناتمام بماند و به نتیجه نرسد. وضوح تصاویر بسیار پایین، پرش شدید تصاویر و عدم سازگاری با تلویزیون‌های سیاه و سفید عواملی بودند که باعث شکست پروژه CBS شدند.

رعایت تعادل و سازگاری با تکنولوژی‌های نسل قبل یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها هنگام توسعه فناوری‌های جدید برای مصرف کنندگان است. شما نمی‌توانید توقع داشته باشید 28 میلیون دستگاه تلویزیون سیاه و سفید که آمریکایی‌ها از آن استفاده می‌کنند به یکباره دور ریخته شوند!

RCA وارد می‌شود!

شاید RCA و SRI اولین شرکت‌هایی نبودند که تلویزیون رنگی را آزمایش کردند ولی مثل بسیاری از نوآوری‌های SRI و شرکت های وابسته به آن، آنها ایده‌‌های مطرح شده را به واقعیت تبدیل کردند. RCA در 17 دسامبر سال 1953 توانست تاییدیه FCC ( کمیسیون ارتباطات فدرال) را دریافت کند و اولین پخش رنگی تصاویر در تلویزیون‌ها را آغاز کرد.

 

یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت سیستم جدید این بود که با وجود آن که تصاویر هنوز در آنها سیاه و سفید دیده می شدند برنامه‌های رنگی از تلویزیون‌های سیاه و سفید موجود دریافت میشد. این سازگاری به شبکه‌ها زمان داد تا به تدریج قابلیت پخش برنامه‌های رنگی را وارد جدول پخش خود کنند. به عنوان مثال شبکه NBC فقط دو پخش رنگی در هفته داشت. درست زمانی که تحلیلگران انتظار بازار گسترده تلویزیون های رنگی را تا سال  1956 نداشتند، تلویزیون رنگی به سرعت در بین آمریکایی‌ها مورد استقبال قرار گرفت و فروش اولین تلویزیون اختصاصی سازگار با استاندارد NTSC RCA  به اسم RCA CT-100 از ابتدای سال 1954 و با قیمت 1000 دلار آغاز شد.

چرا تلویزیون رنگی RCA موفقیت‌آمیز بود؟

یکی از دلایل عدم موفقیت سیستم CBS ، رویکرد مکانیکی آن بود که مبتنی بر دیسک در حال چرخش حاوی رنگ های قرمز ، سبز و آبی بود، اما سیستم RCA تمام الکترونیکی، محکم‌تر و قابل اطمینان‌تر بود.گیرنده‌های سیستم رنگ RCA سیگنال استاندارد تلویزیون‌های سیاه و سفید را گرفته و اطلاعات رنگ را به آن اضافه می‌کردند. آنها این کار را با استفاده از نوع جدیدی از لوله تصویری با الگوی تکرار شونده از قرمز ، سبز و آبی و با کمک سه تفنگ الکترونی جداگانه در لوله انجام دادند تا به طور همزمان یک تصویر قرمز، سبز و آبی در یک دستگاه ارائه شود. سازگاری پخش رنگی RCA با تلویزیون‌های سیاه و سفید و ارتقا سیستم تلویزیون‌های رنگی عوامل موفقیت تلویزیون رنگی RCA در آمریکا بود.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *